Allan?

Min far sprider ett rykte om att jag promotar namnet Allan till min nykläckta brorson. Huga! Detta dementeras härmed å det bestämdaste. Man kan väl icke döpa en söt liten grabb med intelligent blick till Allan? Eller?

Jag håller nog med grabbens mamma om att hon också bör få ha en viss talan i denna fråga. Grabbens far och farfar kan ju inte bestämma detta enväldigt, även om de tycker att det vore praktiskt och frestande.

Eskil? Pontus? Valdemar? Sockergull... Det mesta verkar väl bättre än Allan? Allan heter ju bara stöddigt folk.

Kommentarer
Postat av: Kirsi

Valdemar är mycket bättre än Allan...Allan, Ballan...näää...helst inte...Försök med allt annat, även konstiga namn som Harry, Gösta, just Valdemar och Sixten! Fast det är klart...tänker man på Allan Edvall så kändes det genast mycket bättre....

2012-02-19 @ 03:04:31
Postat av: farfelifarfus

Jag citerar min älskade son: "Den som heter Allan behöver inte spela"...

Och måste han spela så är ett nästan ouppnåeligt mål, som Kirsti påpekar, allas vår Allan Edwall.

Smaka och lyssna på melodi och harmoni: Allan Lundwall...



Fast man kan ju heta Sven också. Eller Edvard.

2012-02-19 @ 09:57:49
Postat av: farfus

Att föreslå namnet Allan åt en skär liten pojkvasker på 8 dagar möter självfallet ett visst motstånd i en omvärld fylld av Kevin, Ken och Barbie Mjältebring. Jag hedrar gärna morbror Allan, nr 8 i en syskonskara på 13 barn. Han bodde i en liten röd 1700-talsstuga från födelsen 1915 till början av 1990-talet, då han fick bita i gräset, som de flesta av oss, på äldreboendet nästgårds. Han hade det bra där - detta hände innan Caremas ättestupor etablerats. Det tråkiga var att han tvärt slutade prata, trist för oss som ofta njutit av hans svindlande berättelser.

I arbetet som elektriker i yttre tjänst träffade han som mycket social och pratglad person många människor och damernas favoritelektriker var populär överallt. En elektriker skapar kontakt mellan människor. I mitt barndomshem syntes han ofta på kaffepaus i svampplockningstider under 1950- och 60-talet hos sin favoritsyster Ella. Då fick jag köra omkring på hans Fram-moped med lätt trimmad Victoriamotor. Sådant glömmer inte en 12-åring med Kilroymössa...

Nu har jag berättat om en snäll och god Allan. Macho endast mot skattmasar.

2012-02-19 @ 10:45:32
Postat av: Barnets fader

Ja, men jag tycker att Allan låter bra! Det viktiga är att ett namn väcker känslor och inte är så förbaskat pissljummet äppelvikskt småborgerligt intetsägande.

2012-02-19 @ 11:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0