Krystat på Karolinska

Senaste veckan har det varit svårt att hitta parkering vid Karolinska och Radiumhemmet. Orsaken är att cirka 20 parkeringsplatser varit avspärrade i väntan på de TV-teamsbussar som antogs vilja belägra sjukhuset när Vickan och Prinskorven äntligen krystat ur sig monarkins förväntade räddning. Det hände i natt.

Men i morse när jag var på Radiumhemmet för cytostatikabehandling var avspärrningen borta! Underligt. Och inga TV-bussar fanns i sikte. Däremot kryllade det av snutbilar och pressfotografer. Så korkat att skapa parkeringsproblem för övriga patienter så länge och helt i onödan…

När ska den här rojalistiska hysterin sansa sig och upptäcka att det står 2012, inte år 1712, i almanackan? Låt den stackars ungen som just krystats ut få ett normalt liv, utan dåligt inflytande från hangarounds som Noppe, Dudde, Knoppe, Foppe och liknande menlösa existenser. Skit i slottet på Haga – det finns gott om lediga lyor att hyra kring Skärholmen och Husby. Sätt sedan bruden i normal skola bland normalt folk, typ i Tensta och ge henne chansen att upptäcka vad det på gott och ont faktiskt innebär att vara svensk idag.

Jag tror faktiskt det är det enda fungerande sättet om vi svenskar ska motiveras att försörja en monarki även under detta millennium! Normala människor som inte gör tillräckligt många knop blir utförsäkrade och får i bästa fall ett minst sagt knapert socialbidrag. Så varför skulle vi idag försörja en enda familj via ett astronomiskt socialbidrag med invigningsbandsavklippning som enda motprestation? Det är ju helt groteskt. Att få ett sånt skevt kvasiliv i  förgylld guldbur bara för att man kom ut ur muffen på Viktoria verkar varken modernt, rimligt eller sunt.

Min cellgiftsbehandling gick fint, även om det kändes ovant att sitta en hel timme med tumvantar nerkylda till minus 60 grader, för att motverka att jag tappar naglarna. Mamma och pappa följde med som sällskap och efteråt slog den senare på stort och ville bjuda på lunch. Nej, stopp nu! Vänta lite med att tänka att det var ju minsann ett galant och lyxigt förslag.

Innan du tänker någonting alls åt det hållet så bör du känna till att min far förmodligen var skotte i sitt förra liv. Han har därför utsett sina favoritrestauranger med lite andra preferenser än vi andra. Dessutom brukar han som gammal Stockholmsgrabb döpa om dessa etablissemang samt referera till dem med sina egna smeknamn. ”Sluket”, ”Negerns” och ”Panchohaket” är därför några exempel på hans favorittillhåll. Erik Lallersted göre sig alltså icke besvär… Men trots mina farhågor hamnade vi på ett himla bra ställe trots stilen: Bricklunch i fd pizzerialokal med solkiga gipsvalv.

Precis som igår beställde jag torsk, men fick till skillnad mot på KS en riktigt läcker anrättning. Ångkokt mjäll fisk under ett lager av krämig dill- och räksås med perfekt kokt och god skalpotatis till. Mycket gott och trevlig blandning av avslappade gäster, som gissningsvis mestadels hade rast från byggarbetsplatsen, lagret eller kontoret. Roligast av allt: Snubben bakom mig beställde till kassakillens förvåning ”en Djurgårdare”, vilket alltså betydde att han också ville ha en torsk! Typisk Solna/Sumpan-humor…

Och nu är jag nerbäddad i väntan på eventuella biverkningar. Hittills känner jag mig tack och lov bara lite yr och trött. Ingen feber, inget illamående och inga kramper. Men det får bli en eftermiddagslur för säkerhets skull. God natt!      


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det enda jag vill kommentera med babyhysterin i kungahuset är att parkeringsplatser är till för patienter som är sjuka och behöver dom, graviditet och barnafödsel är ingen sjukdom även om saker kan tillstöta.



Lär mig mycket av det du skriver, vill veta, få insikt, jag är definitivt inte fritagen från att hamna i din situation. Det du skriver om hur du upplever det i bemötande delger jag också på min arbetsplats, är ju på en lungmottagning med en hel del cancersjuka. För min egen del är det himla nyttig läsning så att jag inte lever i det blå och tror att vi alltid är så himla bra på typ allt.



Det där med tumvantar var något helt nytt för mig.



Vi har en bra matsal på mitt sjukhus men inte är det som dagens lunch på annan restaurang men nästintill samma pris. Jag var klen i tisdags, gick till mitt sjukhus matsal och åt raggmunk med fläsk, det var så gott så. Jag äter inte mycket sådant efter som jag umgås med en "vegotarian". Mina egna matlådor är inte särskilt spännande längre.



Hoppas att du inte får biverkningar, förstår att det det är väldigt olika.



Mamma och pappa är allt bra kanon att ha, dom har ju varit med liksom alltid, är lite sur på en ibland men himla lojala, i tonåren känns det nog inte alltid så. Skämmigt nog kan man upptäcka att man t o m har drag av dom.



Du goa Lena



Kram



Britt-Mari



2012-02-23 @ 19:56:26
Postat av: Charlotte

Håller tummarna att du får milda biverkningar av superdundermedicingiftet du nyss fått in i systemet. Jag visualiserar nu att celldödarmisilerna har tagit plats i ditt blodomlopp och har nu påbörjat sitt uppdrag, sin cancercellmordrunda just i detta nu! Dom åker runt och skjuter allt som inte ska vara där! ( OBS jag kan ha sett för mycket Clone Wars på sistone , men det är så jag ser det!) go misilerna go go go!

2012-02-23 @ 22:27:06
Postat av: Arne G

Din farsa och han som beställde "Djurgårdare" Tänk att det finns såna lirare fortfarande! För övrigt hejar jag på celldödarmissilerna!

2012-02-24 @ 01:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0