Kulturhelg

Framsläpar man sitt liv i Stockholmsenvirongerna är tillförsel av nya konst- och kulturintryck ett helg-måste. Att museer numera kräver ganska saftiga entrébiljetter hotar traditionen, men tack och lov bjuder den offentliga konsten fortfarande på lite lättillgänglig stimulans. Men du behöver inte lyfta rumpan ur stolen. Med hjälp av min blogg och suddiga mobilkamera får du härmed en liten dos kulturhelg direkt i datorn. Bra, va?

Först ut, med tanke på min nya vardag som heltidssjukling, kan vi ta oss en titt på lite av det jag hittat på Karolinska Sjukhuset och Radiumhemmet.



På Radiumhemmets avdelning P14 hänger ovanstående tavla undanskymd i ett rum bakom patientpentryt. Jag älskar den! Alla Stockholmspolitiker som till Stockholmarnas förskräckelse mutat fram ombyggnaden av ”Den nya Slussen” borde begrunda denna tavla. Motivet och vinkeln har jag sett på ett många andra målningar. Det säger en hel del. Oavsett om man kommer gående eller åkande från Norrmalm, eller om man lämnar Söder bakom sig för att ta sig mot Centralen, så är synen lika bekant. En oas av luft, rymd, vatten och himmel mitt i staden. Som om Stockholm låter alla sina besökare hämta andan ett tag, mellan alla trånga gator, avgasfärgade husfasader och myllrande trafik. Med rondellen och rotundahuset i mitten, det lilla busstorget och torget utanför samt Stadshuset i bakgrunden får betraktaren en svindlande parallellförnimmelse av många olika tiders och ideals stad. Under alltsammans finns terminalen för Nackabussarna och stans enda vettiga rockklubb. Debaser Slussen, där band kan spela live mitt i stan, utan att störa omgivande grannar. Allt detta vill Stockholms idiotpolitiker riva och ersätta med lattedrickar-tundror och butiker! Varför? I förnyelsens namn och för att slippa en kostsam renovering, har varit några av argumenten. Undrar om franska politiker skulle resonera på samma sätt och riva Triumfbågen eller Eiffeltornet? Skulle brittiska politiker få tvinga igenom en rivning av Tower of London med samma argumentation, mutande och lobbyism? Nä, tror inte det… Kan någon göra en insats och utvisa våra stockholmspolitiker? Speciellt den/de som drivit igenom dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Jag vet inte hur andra gör, men jag hinner sällan stanna vid Hornstull och byta till vanliga däck innan jag sneddar över Hornsgatan till Slussen…



Inne på KS Cancerrehabilitering hänger denna underliga dam, direkt fastspikad på väggen. Eller är det en dam förresten? Kjolen är sprucken och ena tutten verkar saknas, precis som håret. Bakgrundfärgen gör mig instinktivt hungrig. Det blir en härlig kontrast till skulpturen av metall med sin buckligt smidda yta. Frågan är om hon balanserar i sin fotspik som korsfäst och fången i sjukhuset, eller om hon befinner sig mitt i ett hopp därifrån? Ajöss med sjukhusbesök och sjukdom. Ja, så föredrar jag att tolka konstverket. 



Utanför Radiumhemmets provtagningslabb får man hicka. Muren är utsmyckad, eller snarare klottrad, kanske. Och då hade det väl ändå varit roligare med lite graffiti för färgens skull? För här ser ju till och med sopcontainern och grushögen intressantare ut för en betraktare. Kanske är det meningen? Att man som sjuk ska känna någon solid, auktoritär och färglös pondus ifrån den blodprovningsmottagning man just lämnat bakom sig? Intressant hur konstnären och hans/hennes beställare kan ha tänkt. Kan det ha varit ett lobbyistiskt mutuppdrag?

Jag spanar vidare...     


Kommentarer
Postat av: Nina

Kul med konstrunda :-)

2012-02-25 @ 23:09:32
Postat av: Anonym

Bra utställning! Jag ska bli påskäggskonstnär, kom å plåta det sen!

2012-02-26 @ 08:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0