Försäkringbolagsmaffian

Intressant detta med försäkringar. Jag har haft försäkring via facket sedan 80-talet. Ett paket mot allt. Trodde jag. Nu, när jag skulle behöva ekonomisk hjälp, visar det sig att försäkringarna demonterats under tiden. Allt ingår inte längre! Unionen gör reklam om hur förmånliga deras försäkringar är, men en koll med de bolag som numera tagit över mina försäkringar visar att jag inte har rätt till ett skit.

Bilen har en försäkring. Hemmet en annan. Och slutligen finns det en olycksfallsförsäkring, där sjukdom inte ingår. Kul. Vad i helvete betalar jag för? Det hade ju varit bättre att jag satt in en egen månatlig pott på ett eget bankkonto sedan 80-talet och använt till den olycka som de facto drabbat mig.

Bara så du vet: Det är numera otroligt uppdelat. Sjukförsäkring, diagnosförsäkring, olycksfallsförsäkring, livförsäkring, arbetsskada, inkomstförsäkring etc i det evinnerliga. Det verkar inte funka att ha ”hela paketet” som jag trodde att jag automatiskt hade. Nej, varje månad förväntas du köpa försäkring mot ALLA nitlotter i livslotteriet, om du har råd. Själv undrar jag som sagt vad jag betalat för i alla år. De olyckor jag hittills drabbats av, som t ex cykelstöld och plåtbucklor, ger pga självrisken ändå ingen reell ersättning. För att få någon kompensation vid cancer så ska du tydligen ha en speciell diagnosförsäkring. Har du råd att vara utan? Eller har du råd att ha den? Löjligt. Hur fan ska man veta det innan skiten har hänt? Hela Sverige har blivit ett jättelikt inferno av spelvansinne. Allting bygger på odds och betting. Blir du den lyckliga vinnaren, eller tillhör du 99% av alla de förlorare som gör att bolaget anser att det är lönsamt att fortsätta med sin verksamhet?

Dessutom är reklam och information om försäkringar så luddigt skrivna att det kanske verkar som om du har förmåner och rättigheter. Men jag börjar luta åt att det enda du helt säkert ”får” är inbetalningsavier.

För att få ut försäkringspengar det däremot alltid finnas ett ”om”, eller ”förutsatt att” eller någon annan friskrivingsklausul från bolagets sida, i stil med att den ”gäller förutsatt att det var tre onsdagar i innevarande vecka, att minst två släktingar hette Clothilde och att vittnen från alla EU:s stater kan intyga händelsen.

Så stort tack till Förenade Liv, Folksam och Unionen för telefonsamtalen och era cyniska svar, som gav mig ett par riktigt rejäla hånskratt!   

Och i kylskåpet ligger den där torskfilén kvar och skimrar slemmigt mot mig. Vad är det för fel på mig? Varför är jag inte tillräckligt vuxen för att jag ta ansvar för inköpet och tillaga den? Blärk! Jag kan verkligen inte förmå mig själv att steka den, ta i den, eller värst av allt – att äta den. Kan det få bli Solna korv idag?


Kommentarer
Postat av: annan

Nu går vi och köper korv! Skit Union! Ska kolla varför dom kör med falsk marknadsföring i sina tidningar. Surt! Det hade ju kunnat funka

2012-03-21 @ 12:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0