Mer av samma sak - vad är finessen?

Jag fattar inte riktigt det här med nyheter nuförtiden. Jag menar, det pågår ju en himla massa märkligheter just nu, inte bara i Sverige utan också i resten av världen. Men trots att jag bombarderas av nyheter på fler sätt än förr – eftersom radio och TV har fler kanaler och tidningarna finns både på nätet och gratis nuförtiden – så känns det svårare än någonsin att få ett helhetsgrepp av allting som händer. Det rapporteras i stort sett om samma saker överallt.

Ta DN eller SvD t ex. Hälften av helgens tidningsbunt består av tips om heminredning och bostäder som är till salu. Andra hälften är själva nyheterna och minus annonserna kan de delas in i fem mindre delar. Nämligen utrikesnyheter, inrikesnyheter, sport, kultur och ekonomi. Och oavsett om jag läser DN:s, SvD:s eller Metros version så ligger fokus på ungefär samma händelser! Är det inte underligt?  

Jag tycker att nyhetsutbudet påminner lite om hur utbudet av varor har förändrats genom åren. För 20-30 år sedan fanns faktiskt ett bredare utbud, tack vare flera, fast storleksmässigt mindre aktörer, som erbjöd mer specialiserade prylar. Jämför t ex med cyklar, eller hemelektronik. Förr fanns massor av mindre verkstäder och butiker med en helt egen varuimport eller märkesspecialisering. Nu finns istället ett jätteutbud av exakt samma varor och märken, hos ett mindre antal försäljningssäljställen via butikskedjor. Skillnaderna är marginella. Mer av samma sak – vad är finessen?

För övrigt: Varför i helsprätta får jag inte ut den här härligt helfåniga 20 år gamla låten ur skallen idag?

http://www.youtube.com/watch?v=hhHJ4zEKDZY


Kommentarer
Postat av: Kirsi

Att nyheter blir ungefär likada är väl för att de flesta anlitar samma stora internationella nyhetsbyråer....

Och samma sak förstås med utbudet av det som säljs. Så attans tråkigt att se H&M, Starbucks etc, oberoende var i världen man snurrar runt!

Men en liten humoristisk sak måste jag nämna med tanke på just cyklar! I Istanbul finns ALLA cykelaffärer på den absolut brantaste delen av gatan Istiklad Cadesi mitt i stan. Jag skrattade ihjäl mig..för det finns inte en chans att testa en cykel, varken uppåt eller neråt i den backen....man kan knappt gå där utan att hålla i sig i fasaderna!

Trudelutt

2012-03-13 @ 18:35:54
Postat av: Lena

Sant - samma affärer överallt minskar ju behovet av resor. Så globaliseringen innebär kanske att man slipper resa någonstans? Allt finns överallt. Inget nytt att se? Konstigt tänkt av turkarna med cykeluthyrningen. Kanske något trix, så man slipper klagomål när ingen orkar cykla tillbaka och skälla om sin cykel?

2012-03-13 @ 18:39:58
Postat av: Kirsi

Det var inte cykeluthyrning utan försäljning, förmodligen utan garanti och returrätt...(inte för att jag sett någon cykla just i Istanbul city).

Men vet du...man reser ju av andra anledningar än att shoppa! Som tur är.....man får titta på det som är annorlunda än hemma!

Trudelutt

2012-03-13 @ 19:24:33
Postat av: faderskapet

"Sant - samma affärer överallt minskar ju behovet av resor." sa Lenan.



Sist vi stannade hemma från Greklandsresan sa vi "Varför resa utrikes - alla utlänningarna är ju här".

2012-03-13 @ 20:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0