Fördom och vetenskap

Rubriken påminner kanske om någon av titlarna på Jane Austens bahytt- och klassresebesatta romaner, men har inte ett uns med något sådant att göra. Istället tänkte jag skriva om mina egna fördomar om vad som är vetenskap. Igår på eftermiddagen såg jag nämligen en skum och väldigt primitiv butik inne i stan. Därinne satt en liten kinesisk tant i vit rock och enligt namnskylten på rockslaget var hon läkare i traditionell kinesisk medicin. På någon hylla fanns en del asiatiskt tingeltangel och några buckliga läkemedelsförpackningar med tjingtjong-tecken på. Totalt sett gjorde åsynen av alltsammans att jag blev full i skratt. Vilken festligt ovetenskaplig kontrast jämfört med Radiumhemmet och Karolinska!

Innan jag riktigt visste ordet av så gick jag dock med på att låta henne undersöka mig. Varför inte, tänkte jag, min åkomma blir säkerligen inte värre av det, och dessutom kan det ju vara intressant att se hur sådan här primitiv ovetenskaplig humbug går till. Det kändes spännande, ungefär som att gå till en spågumma.

Kinesiska tanten tog min puls på båda handlederna, muttrade surt och bad att få se på min tunga. Sedan förklarade hon på en otroligt kinesisk variant av svenska, att jag måste få blod. Det fanns någon förklaring om obalans i yin och yang –  yadaydayada – som slutade med att hon sålde på mig ett te som jag absolut måste dricka för att stärka immunförsvaret och få tillbaka energin. För artighets skull köpte jag teet, men sedan gick jag fnissande därifrån medan jag konstaterade att världens faktiskt har förändrats till det bättre de senaste hundra åren, tack vare utvecklingen av modern västerländsk och vetenskaplig medicin och läkarvetenskap.  

Idag gjorde mina sedvanliga labb- och läkarbesök på Radiumhemmet inför morgondagens cytostatikabehandling. Lite klämning, mätning och fyra blodprov. Allting var som vanligt. Ända tills jag nästan var färdig och läkaren sa: Jo, förutom cytostatika så ska du också få två blodtransfusioner imorgon. Ditt blodvärde är nämligen för lågt. Det har sjunkit från 126 till 96…    

Få blod? Hoppsi, vad jag skäms över att mina fördomar fick mig att fnissa åt kinesiska tanten igår! Man bör såklart inte bry sig om kultur, läkemedelstradition eller undersökningsmetoder, så länge läkaren lyckas hitta felet. Imponerande att kinesiska tanten ställde samma diagnos som Radiumhemmet, fastän på tre minuter och utan vare sig labb, blodprovsanalys eller helkroppsundersökning! Nu ska jag vördnadsfullt dricka en kopp av kinesiska tantens te.


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Nu känner jag att mitt jobb gör nytta. Bra! Tänker på dig. Stor styrkekram inför cellgifterna och blodtrasfusionen imorgon! Kram! <3

2012-04-03 @ 16:49:43
Postat av: Charlotte

Ps tipsa gärna om tesorten :-)

2012-04-03 @ 16:50:19
Postat av: Nils

Ät blodpudding!

2012-04-03 @ 17:51:28
Postat av: Nina

Cool med kinesen. Gå dit igen och ät allt som hon rekommenderar! You go girl! Kram och styrka

2012-04-03 @ 18:35:12
Postat av: Lena

Ja, du gör ett utmärkt jobb med blodgiveriet Charlotte - imorgon blir ni av med 2 påsar, så stick flera! ;-)



För övrigt gillar jag blodpudding Nils, men jag tror det är svårt att få i sig den via droppställning.



2012-04-03 @ 18:36:35
Postat av: Lena

Tesorten gör hon tydligen i eget namn, dvs Dr Yang. (Finns på Rådmansgatan 34.) Det te som jag rekommenderades heter vitsigt nog "EnerQi" och innehåller bland annat ginseng, gojibär och chisandra - vad det nu kan vara? Låter mer som en Barbiedockskopia än som någon ört... Oavsett frukt- och grönsaksinnehållet smakar drycken märkligt nog kött!

2012-04-03 @ 18:46:56
Postat av: Britt-Mari

Jag tror definitivt på alternativmedicinare och kineserna är duktiga i det dom gör, har alltid varit. Kinesiologi är en. Läkare är gudbevars inte Gud Allenarådande på kunnande minsann. Njut av teet du köpte hos kinestanten.



Kramiz

2012-04-03 @ 19:43:29
Postat av: Charlotte

Kött? Hon har kanske torkat nån gammal lever och smulat ned i påsen?

2012-04-03 @ 21:19:41
Postat av: ann

Själv är jag ett stort fan av Dr Zhao Xiao Cun,www.kinesiskmassage.se Han har bl a gjort mina ben lika långa (alltså inte töjt ut benet, men hakat loss en låsning)Good luck med blod och gifter och må påskharen hålla en vakande tass över dig.

2012-04-04 @ 16:28:43
Postat av: Nils

Näsblodpudding droppar.

2012-04-04 @ 17:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0