UFO

Här sitter jag, toksvettas av och till och glor ut i ingenting, som ett störtat UFO. Det blixtrar till inne i skelettet av smärta då och då. Det är tydligen cellgiftet som ger sig på nerverna, var det någon som berättade för mig. Jag vet inte. Tycker bara att det är obehagligt när det vips rycker i en arm eller ett ben när det onda ilar till. 

Det gick bra hos ultraljuds- och röntgenläkaren igår. Han berättade att tumörerna som förr sett ut som svarta hål på hans bilder, nu bara var gråa strimmor, vilket betyder att cytostatikan funkat bra och tagit kål på cancercellerna. Dock kan det finnas kvar en och annan surcell i vävnaden och därför måste jag ändå opereras och strålas. Av den anledningen lyckas jag inte känna mig lika positiv som läkaren. Jag är dessutom fysiskt och emotionellt utmattad. Och eftersom min sjukdom är kronisk/obotbar kan jag inte jubla. Det får varje liten framgång att kännas tillfällig och därmed relativt värdelös.

Gårdagens sjukhusbesök var dessutom udda av en annan anledning. Jag bad om hjälp med den äckliga venporten som opererades in i halsen och bröstet i december. Efter avslutad cellgiftsbehandling borde den inte längre behövas. Fast sjukhuset vill inte ta bort den ännu, men inte heller sköta om den, trots att den måste spolas ur var 6:e vecka. Det måste jag tydligen gå till distriktssköterskan för att få hjälp med. Vem fan är det? Jag har inte träffat någon distriktssköterska sedan grundskolan! Och om jag får tag i den personen, vet han eller hon hur min venport funkar?

Det hela känns hur som helst som ett klent omhändertagande av KS/Radiumhemmet. Taskig info, noll engagemang. Jag har inte heller fått särskilt mycket information om den fortsatta behandlingen med operation och strålning. Jag känner mig som en menlös skit som ingen bryr sig om… Svårt att känna förtroende för dem i detta läge faktiskt.

Mentalt borde jag nu starta jättejobbet med att övertyga mig själv om att bröstamputationen är bra och nödvändig. Men än så länge har jag inte lyckats lura min hjärna. Den tänker fortfarande att ingreppet känns lika primitivt och barbariskt som medeltida rumphuggning. Min magkänsla säger dock att kroppen är mitt tempel och därför vill jag vara intakt. Har till och med fasat för tatueringar av den anledningen. Jag antar dock att jag måste fortsätta försöka tvinga mig till att tänka annorlunda… Inför strålningen tatueras man på bröstkorgen för att instrumenten ska kunna riktas rätt. Usch. Vill inte!!!     

För första gången sedan i julas börjar det nästan kännas som om jag har hår igen. Ibland tar vinden nämligen tag i fjunen, vilket känns ända ner till hårrötterna. Precis som när man har ett riktigt hår. Så här såg det ut när den strandade fjunflintskallevalen fick blodtransfusioner i onsdags.


Kommentarer
Postat av: Annan

Ska jag ge mig på dom. Jag verkar vara bra på det just nu. Kram

2012-04-11 @ 16:00:05
Postat av: Anette S

Du är en duktig kämpe/krigare mot the big C tycket jag!!!Kram

2012-04-11 @ 16:00:34
Postat av: Charlotte

Fina Lena! Håret är på G! Underbart! Ja en distriktssköterska är en sjuksköterska med ytterligare ett års vidareutbildning till dsk. Dom brukar ha lång erfarenhet. Det är ofta sjuksköterskor som jobbat länge på avdelning som läser vidare. Så ja, dom ska definitivt kunna spola venport. Jag kan spola venportar. Så I värsta fall får du ringa mig:-) Kram!

2012-04-11 @ 17:39:52
Postat av: Britt-Mari

Emotionellt och fysiskt utmattad? Klart att du är.



Information ska man ha och dessutom bra sådan.Det viktigaste av allt man ska få från sjukhuspersonal är ENGAGEMANG. Venporten känns också som ett sjukhusansvar, är man ändå där så....o s v.



Kan tyckas i allt att behöver man mista bröstet för att man ska bli av med det onda så får det bli så.........så är det inte, inte för någon kvinna. Alltid lätt att tycka när man står utanför. Det är svårt och det är dj..ligt svårt.



Visst är det lite härligt att känna vinden i håret.

Tack för fotot på dig, Lenas leende trots allt du går igenom.



Kram

2012-04-11 @ 22:11:05
Postat av: ann

Förstår att du inte kan jubla tokmycket, men själv blir jag ändå jätteglad att höra om de grå strimmorna. Distriktssköterskor kan vara trevliga, duktiga och befinna sig på en vårdcentral nära dig...

2012-04-12 @ 09:03:43
Postat av: Nina

jag tycker att du är världens bästa fjunflintskalleval. hej då!

2012-04-12 @ 10:26:21
Postat av: Louise Forssell

Hej Lena, du minns nog inte mig (M Lagers fd fästmö), men av outgrundlig anledning hamnade jag här via FB igår kväll och läste din blogg och grinade sen hela natten. Life sucks, likaså allt du skriver om svensk sjukvård! Lärarinnan i mig säger att du måste publicera detta i en bok. Någon som skriver så fantastiskt fulländat, och det i din situation, får inte undanhålla världen det.

Några (lite främmande) styrkekramar, för vad det kan vara värt,

Louise

2012-04-14 @ 12:15:44
Postat av: Lena

Hej Louise - självklart minns jag dig! Vad kul att du hör av dig! (Trots att bloggens ämne är lite trist.) Tack för dina vänliga ord. Coolt att du blev lärarinna - i vadå och för vilka? Jag borde också ha ett sånt där ordentligt jobb... Stor kram!!!

2012-04-14 @ 19:10:12
Postat av: Anonym

Tyska på universitetet, flummar omkring med stipendier och korttidsanställningar, men från början var tanken seriös:). Tror att ditt jobb varit ordentligare. Det du skriver är verkligen fruktansvärt sorgligt men du gör det ju inte för att roa omgivningen precis. Jag har i alla fall fastnat i din blogg, den berörde mig väldigt och nu kommer jag att tänka på dig ofta ofta... kram

2012-04-15 @ 20:09:12
Postat av: Louise

Sorry, det skulle inte bli anonymt, jag brukar bara inte skriva i bloggar:) Louise

2012-04-15 @ 21:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0