Hurra på kvinnodan?

Nej, det finns inte mycket att hurra för. Med tanke på att det idag är Internationella kvinnodagen funderar jag över hur moderna och civiliserade vi egentligen är? Att det idag fortfarande finns orättvisor som enbart beror på könstillhörighet är väl en riktig surmök? Förutom att kvinnor enligt alla undersökningar får sämre vård och lägre pensioner, så har vi den eviga idiotin med lönesättningen. Så här skriver självaste EU-parlamentet om saken:

Allt sedan 1950-talet har stridsropet "lika lön för lika arbete" varit aktuellt. Trots att man 1975 antog ett direktiv om lika lön för kvinnor och män har än i dag många kvinnor lägre lön än män för samma arbete. Europaparlamentet har vid upprepade tillfället beklagat medlemsstaternas bristande vilja att tillämpa direktivet från 1975 och uppmanat kommissionen att agera mer kraftfullt.

I ett initiativbetänkande som antogs i september 2001 konstaterade Europaparlamentet att löneklyftan mellan kvinnor och män inom EU i genomsnitt uppgår till 28 procent. Efter att hänsyn tagits till de strukturella skillnaderna mellan män och kvinnor på arbetsmarknaden, såsom bl. a. ålder, utbildning, yrke och karriärutveckling, är kvinnornas löner fortfarande i genomsnitt 15 procent lägre än männens. Europaparlamentet anser att "denna löneklyfta på i genomsnitt 15 procent får sin enda förklaring av att det råder en värdediskriminering. Sådant är oacceptabelt".

Jahaja. Tänka sig hur trögt det ska vara att rätta till detta? Om viljan verkligen funnits sedan 50-talet så måste den vara jääääävligt svag. Vem slår man för att få omedelbar förändring?

PS
Jo, nu kom jag faktiskt på en sak att hurra för: Att statsministern blivit av med sin kvinna idag. Han ligger inte högt på min lista, men i förhållande till hennes placering så är det honom jag gratulerar. Hurra-hurra! 


Kommentarer
Postat av: Anna

Du ville ju dejta en inkännande, sympatisk man - sicken tur att Reinis är ledig nu då! Du hittar honom säkert inom kort på match.com, eller parkera cykeln utanför Rosenbad å träna på att se ut som en MUF-tjej från 1987. Så faller han direkt!



PS ett tips: han gillar korv stroganoff har jag läst!

2012-03-08 @ 17:44:29
Postat av: Britt-Mari

Underbar kommentar, det är inte alltid kvinnorna det är synd om ler. Han är ju lite hårfri och så men Lena, tror inte han rimmar med dig. Du är bara underbar, du skriver så "väl" o s v.



Kram

2012-03-08 @ 18:39:16
Postat av: Lenan

Höhöhö, ja vem vet? Om han gillar korv Stroganoff och har samma frilla så finns det ju en del gemensamma nämnare. Med munkavle är han säkert relativt trevlig att umgås med...

2012-03-08 @ 19:42:55
Postat av: Britt-Mari

Munkavle funkar nog inte på herr Reinfeldt (hoppas rättstavat), korv Stroganoff gillar nog även snobbar tror jag. Han är nog inte din typ ändå. Alla som "som håller käften" kan funka att tala med eller till tror jag.



Ha de vännen

2012-03-08 @ 20:22:57
Postat av: Lenan

Som sagt, vem vet? Jag brukar kunna roa mig med de flesta slags människor. Man skulle t ex kunna göra mycket kul med en tändare och hans slipsar. ;-)



Må gott, du med!

2012-03-08 @ 20:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0