Nyheter?

Trist att gårdagens inlägg blev så dystert. Men det känns oftast så inuti mig nu tyvärr. Jag lyckas inte distansera mig från mig själv och den där svullna flintskalliga jäkeln som glor tillbaka på mig från spegeln. 

Undrar hur cancerläkare orkar med att träffa sådana som mig hela dagarna. Svaren hittar jag i en facktidning för onkologer. Där punkteras de mentala livbojar som cancerpatienterna pumpar upp åt sig själva för att orka med sjukdomens ovissa progression. Enligt tidningen är detta de tre vanligaste existentiella livbojarna: Vardag, utvaldhet eller mirakel.

Med vardag menas att den cancersjuka fokusera på vardagen via t ex träning, samvaro, rutiner, kurser etc för att knyta sig hårdare till livet.  Varför? Därför att vardagen för de flesta människor upplevs som dödens motsats.

Utvaldhet är en annan tankeflotte som jag redan försökt flyta på. Det går inget vidare. Prognosen punkterar flotten. Cirka 90% överlever normal bröstcancer. Men min variant är ju inte normal, utan trippelnegativ. Och med motsatta odds känns det betydligt svårare att visualisera att just jag skulle vara utvald att överleva.

Sist av allt, tron på ett mirakel. Javisst, det skulle sitta fint. Fast man blir galen av att gå omkring och hoppas på ett sådant hela tiden. Att tvinga sig att tänka positivt. Att försöka lista ut vad man bör eller inte bör tänka hela tiden. Stressande.

Över till ett intressantare fenomen. Nyheterna i tvåan igår som var en hel timme långt och hade upplägg a la jänkar-TV med en ankarman och en ankarkvinna. Förutom att ljudet fallerade under större delen av sändningen var Claes Elfbergs intervju med den danska drottningen helt smaklös.

Världen är smäckfull av orättvisor och händelser som genast borde få maximal uppmärksamhet för att kunna justeras. Att i det läget sända en tio minuter lång intervju med en fnissande drottning som skissat scenkläder i blaskiga vattenfärger för en uppsättning av Nötknäpparen, det är fanimej helt George Orwell-cyniskt! Vem bryr sig? Vad tillförde denna ersmajonäs-insmickrande sk intervju för någon i hela universum? Vad hände med nyhetsrapportering, kritisk granskning och bevakningen av demokrati och makt? Hurr! SVT goes Berlusconi…  

  


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Verkligen! Berlusconi! Min kusin Natasja skrev en debattartikel i Aftonbladet om just detta för inte så länge sen.



http://newsvoice.se/2012/01/09/svt-som-star-for-public-service-maste-lamna-svenskt-naringsliv/



2012-03-17 @ 19:44:42
Postat av: Lena

Bra kusin du har. Heja!

2012-03-18 @ 19:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0