ASIH, bögar och P som i politik och parkeringsplats

Idag kom en sköterska och en läkare från ASIH hem till mig. Förkortningen står för Avancerad Sjukvård i Hemmet. Hur avancerad en hembesökande läkare nu kan vara, det återstår väl att se. Jag menar, de kommer åkandes hem till en i små personbilar eller på cyklar, så de kan ju knappast ha med sig all den utrustning som läkarna på sjukhuset har tillgång till…Hela konceptet ger onekligen associationer till kinesiska barfotaläkare.

 

Det som är fördelen är att jag tydligen kan ringa dem dygnet runt och det verkar tryggt. (Bara man inte får samma menlösa svar som jag ibland har fått från sjukhuset, när det varit stängt eller fullt. Nämligen tjat-mantrat om att ”Ta en Alvedon – Ta en Alvedon – Ta en Alvedon” oavsett vilken krämpa man plågas av.)

 

Nackdelen med ASIH är symbolisk för mig. De sysslar mest med palliativ vård. Alltså smärtlindrande istället för botande. Sjukvården anser att jag i mitt nuvarande läge är så skruttig att jag själv inte kan ta mig till sjukhuset. Det är därför man får ASIH och därför känns det trist. Och visst, ibland är jag så dålig att jag inte kommer ur sängen. Men andra dagar är jag ju ganska pigg. Och jag vill liksom inte acceptera att jag blir sämre. Visserligen är t ex mathandling ett flåsande supersvettigt heldagsföretag för mig just nu, men det kanske blir bättre igen? Jag vill hoppas och tro det.

 

Vid lunch var jag på Radiumhemmets strålningsmottagning för inställning av ett nytt strålområde. Jag har fått en oval tumör, stor som en ägghalva, på vänstra bröstkorgen och nu ska den strålas bort. Jag fick ligga på en hård brits med huvudet på en rörelsefixerande plastlåda och en annan för benen. Sedan räknade de ut strålningsvinkel och djup samt ritade på mig. (Det låter kanske tossigt, men det är så det går till.) Strålningsfolket var jättegulliga och förklarade allting i detalj för mig, som om de trodde att jag var ängslig inför att strålas igen. Men jag är inte rädd och det sa jag till dem. Tvärtom. Kräma på med värsta maxdosen och skjut skallen av varenda cancercell, det är min inställning!

 

På hemvägen försökte jag parkera om bilen. Det är ganska hopplöst i mina kvarter. Cirka 65% av alla tillgängliga parkeringsutrymmen är redan reserverade för bushållplatser, lastplatser, återvinningsstationer och handikapparkeringar. Sedan försvinner ytterligare några platser för dessa eviga vägarbeten, bilar från de lokala företagen och byggjobbare som ständigt renoverar lägenheter häromkring. Stockholmspolitikerna verkar inte förstå problemet. De vill höja avgifterna, utöka P-tiderna och kräva P-avgift på helgerna också. Jag fattar inte hur de tänker. Att ha bil är redan jättedyrt. Förutom bensinpriset tvingas stockholmare dessutom också betala ”trängselskatt” . Och nu vill politikeridioterna minska antalet P-platser i innerstan och förbjuda dubbdäck! Hur i hela friden tänker kålrötterna i Stadshuset? Har någon sett hur illa plogat det kan vara på andra vägar än E4:an vintertid? Ska man stanna vid tullarna och byta däck, kanske?

 

Det borde vara förbjudet för politiker att bestämma ett enda skit, innan de själva varit ute och djupintervjuat en representativ mängd av alla de vanliga människor som påverkas av besluten. Och vad gäller biltrafik är utsläppet av en normal människas bilåkande sannolikt ändå bara en piss i Nilen, jämfört med genomsnittspolitikerns alla flygresor…

 

Såg att det var seriestart för Jonas Gardells AIDS-film idag. Historien om hur det läskiga mördarviruset drabbade Stockholms bögar när sjukdomen först dök upp i mitten av 80-talet. Men idag lever folk länge och ganska normalt, trots att de bär smittan. Jag kan inte låta bli att tänka att det är orättvist att inflammatorisk bröstcancer inte fått samma uppmärksamhet, forskarintensitet och läkemedelsutveckling. Inflammatorisk bröstcancer har ju funnits bra mycket längre än AIDS. Ligger förklaringen möjligen i att nästan enbart damer drabbas av inflammatorisk bröstcancer? Som drabbad kan man faktiskt inte låta bli att undra...


Kommentarer
Postat av: Annan

Läser allt. Vet inte vad jag ska säga. Det är Fördjävligt och orättvist. Glad för att du orkar vara arg. Det är friskt. Kram

2012-10-08 @ 23:33:51
Postat av: Charlotte

Håller med! Bra rutet Lena! Och bra att dom ska stråla hårt nu! Vi får bara tänka positivt nu, det måste bara gå bra! Nåt annat finns inte Lena. Så är det bara! Hur ofta ska du strålas? Kram!!!

2012-10-09 @ 10:06:15
Postat av: Nina

tillfälligt utbrott! du har så rätt lena, det är så mycket som är så konstigt. jag har på mig en fin bröstcancerrosett. nån sån fick inte bögarna åtminstone. krampårej.

2012-10-09 @ 11:21:55
Postat av: Arne G

Hej Lena.Har inte läst din blogg på länge. Vågar väl inte. Ungefär som att vara rädd för att gå till sjukhuset. Har läst en radda nu och förstår förstås att det inte är nåt vidare. Beundrar dig verkligen, till exempl att du röt till om den stackars tanten, och även att du inte accepterade att bli hemskickad. Sen formulerar du dig så bra, det är så häftigt att läsa.
Jag vet inte om du sett på Facebook, men själv är jag ute och långcyklar. Jag var riktigt bitter efter att ha blivit uppsagd med dåliga villkor efter 26 år men tar nu chansen att trammpa på mot värmen denna höst då jag har uppsägningslön. Gubbknäppt och egotrippat kanske, men kul. Det är oxå ett hälsoprojekt för mig som har nästan 25 kilo ner till att bli klassad som "överviktig" i stället för "fet".
Att uppmuntra dig att kämpa på känns lite överflödigt, ungefär som att säga det till såna som Zlatan och Anja Persson. Men....ja...kämpa på i alla fall och ha det så bra du kan.
/Arne G

PS. Du kanske skulle läsa en massa gamla "Året Runt" eller nåt sånt. Vill minnas att de åtminstone förr,i varje nummer, hade minst en artikell om folk som varit nere för räkning, totalt uträknade och närna nog döda men sen återhämtat sig så att de mådde fina fisken. Lyckliga som tusan var de oxå, inte sällan med ny partner efter eländet. Sanna historier som man kan tycka är löjliga om mnan jämt varit frisk men helt fantastiskt i verkligheten. Det du! Veckans babe i "Året Runt" Kan det va nåt tt se fram emot?

2012-10-09 @ 13:18:27
Postat av: Nina

Haha heja Arne G! Både tankarna till Lena, långcyklingen och tipset om Året Runt. Klart Lena ska vara med i där! I en liten stuga med trädgård och Håret Runt huvudet i en jättetuperad frilla. :)

2012-10-10 @ 10:21:41
Postat av: Anette S

Tänker vara med på ett yogamaraton mot bröstcancer senare i höst,,tänker yoga och sända och sänder positiva tankar till dig!!!!kram

2012-10-11 @ 09:43:11
Postat av: moråfar

Du är grym, som dom säger nuförtiden, på att beskriva förnedringen och eländet inom Filippas tvivelaktiga sjukvårdsmaskineri. Med en liten glimt i ögat. Älskar dott!

2012-10-12 @ 20:34:42
Postat av: Clary Leander

Läst detta om alternativ vård: http://annikadahlqvist.com/2012/10/12/botad-cancer-av-kolloidalt-silver/

Varför inte?

2012-10-13 @ 10:39:41
Postat av: Björne Bus

Heja dej! Nu har jag åxå ont, efter nåt så obetydligt som en ljumskbråckoperation, men jag har viss inkänning på hur du har det... Fajt!!!!

2012-10-25 @ 12:13:39
Postat av: Kusin Nimrah

Du är saknad Lena! Hälsa alla där du är. Kram kusin

2012-11-21 @ 17:16:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0