Nya biverkningar

Det sticker och bubblar som sockerdricka i fingertoppar och tår. Har dålig känsel. Det är en ny biverkning, tror jag. Har inget minne av att det känts så förut. Är dock tacksam för att domningen i tungan och munnen har släppt. Det är en vidrig biverkning.

Tittade en del på Breivikrättegången i morse och funderar på om inte det han gjorde också är en slags biverkning. Snubben verkar vara ett jävla stolpskott. Fast samtidigt tror jag att folk i allmänhet är ganska irriterade på invandrarpolitiken. Eller framförallt på att man inte får diskutera eller ifrågasätta den, utan att anklagas för att vara rasist. Jag kan på något plan förstå att många känner sig extremt frustrerade och är beredda att slåss för att även nordisk kultur ska få finnas i vår mångkultur.

Missförstå mig rätt nu! Jag är absolut inte emot folk från andra länder eller kulturer och mord är såklart aldrig en okej lösning. Men jag tycker att det är dåligt att man t ex kan åka ut till Husby eller Rinkeby och upptäcka att man är ensam svensk, nästan ensam kvinna och att männen man möter på gatorna fnyser, väser ”Hora” eller spottar efter en. En enda gång innan har jag känt samma förvånande rädsla och det var när jag gick vilse i en basar i Marrakesh. Som turist i Marocko kan jag dock acceptera det. Jag bör anpassa mig efter de värderingar som råder där. Men i Sverige blir jag faktiskt förbannad om inte de svenska värderingarna får vara normen. Och jag tror att det är där skon klämmer för både Sverigedemokraterna och Breivik. Att de som kommer hit faktiskt måste godta de regler och värderingar som gäller här. Annars kan inte det här samhället fungera. Frågan är bara varför inte de etablerade stora partierna vågar ta i problemet. Det är ett svek mot väljarna, tycker jag.

För mig var dagens aktivitet annars att åka till Radiumhemmet för att ta ett blodprov. Hon som stack mig konstaterade att det minsann var stor skillnad mellan fotot på min legitimation och på hur jag ser ut i verkligheten nuförtiden. Hon har tyvärr rätt, men det är inte bara utseendet som är annorlunda. Framförallt kände jag mig innan cancern som en individ, som en människa med egna preferenser och val. Nu känner jag mig bara som en kraftlös patient. En vandrande diagnos. Ingen bra känsla. Hoppas kraften snart kommer tillbaka så jag orkar bli en människa igen.             


Kommentarer
Postat av: Kusin Nimrah

Jag får ju inte alls den känslan av att människor spottar eller väser fula ord efter en i sådana områden. Inte heller att jag är ensam kvinna. Innan jag konverterade också. Här spottas det mer i vanliga Svenssonmajoritetområden, (vilka fortfarande trots den enorma invandringen är normen). ”Usch!” Och sedan en spottloska är väl det vanligaste. Så de däringa svenska värderingarna? Vilka är nu de? Respekt? För kvinnor? Med barn? Eller handlar det om enskilda individer med problem och rädsla för det okända måhända? I båda fallen vill säga, Svenssonbo och Rinkeby.



Det lustiga är också att när man bor utomlands. Bor alltså. Då blir man mycket mer svensk än man ngnsin varit här hemma. Jul, påsk, midsommar ska firas. Med ALLA tillbehör. I Saudiarabien smugglas det in sprit (som där är olagligt i vissa områden och definitivt icke en kulturell sedvänja) för att det är ju sådana vi är och det måste ju vi ha. Vi tar inte hänsyn till rådande sedvänjor och normer i den utsträckning vi tror. Det tar ett tag för folk att ändra sig. I Usa är första generationernas invandrare väldigt måna om sina egna traditioner oavsett ursprunglig etnicitet. Sedan släpper det undan för undan och blir till ngn gullig dalahäst i bokhyllan till minne av farmor. Inte heller när vi turistar i ett sådant land som t ex västliga Spanien anpassar vi oss till deras kultur. Vi åker ner dit och spyr upp den överkonsumtion av alkohol vi är vana vid här i Sverige.



Just det här med svenska värderingar och svensk kultur. Hmmmm. Vilka är nu de värderingarna? Vad är svensk kultur? Det är väldigt spännande tycker jag. Har vi ensamrätt på värderingarna?



Klart som sjutton att lagar ska följas. Vem som än bryter mot de ska in i fängelse utan att passera gå. Klart som sjutton att svenska regler ska följas. Annars går man till DO? Men är det inte så då? Jag tycker också att det är förjävligt att du blir kallad hora om du går som du är i Husby. Respektlöst helt enkelt. Men jag tycker det är enormt viktigt att inte jämföra päron och äpplen om man så säger. Det är det som glöms bort i Breivik och SD-retoriken. Jag tycker också att de stora partierna ska ta upp alla sorters problem också invandringens problemområden. Shoot! Men om man är rädd för att den svenska kulturen försvinner (vad den nu är) då får man nog se till så som Jimmy försöker att folkdräkten blir hipp och jobba lite mer för att folk inte ska gå och käka sushi var och varannan dag. Ta ansvar för ditt land du rädda svensk och ät sill för sjutton.



Förlåt Lena för att jag kapar din blogg och är så PK och kanske också besserwissig (jag är tydligen känd för det) men jag kan inte vara tyst i detta läge. Det är min ursvenska plikt och demokrati är viktigt... Jag har inte missförstått dig, jag förstår hur du tänker, utan vill bara lägga till lite extra synvinklar till vårt svenska ego. Självgod, jag?



Förresten var det en snutt om cancer och socker på Vetenskapens värld idag. Finns nog på svtplay. Ville egentligen bara säga det, det andra kan du kanske radera om du vill. F´låt! och kram!

2012-04-16 @ 23:32:43
Postat av: Kusin Nimrah

PS. Jag älskar sill och potatis och all traditionell svensk mat. Tycker folkdräkter är vackra, folkmusik OK i alla fall. Gillar Sverige skarpt!

2012-04-16 @ 23:50:21
Postat av: Kusin Nils

Åh, detta tjat om sill och potatis så fort det ska talas om svensk kultur! Sill och potatis smakar skit och är ingenting annat än smarta lösningar på ett försörjningsproblem. Folk låg i pinnhögar till kyrkor och bad till någon löjlig gud och svalt ihjäl i det här landet innan någon vettig människa till slut åkte till Frankrike och hämtade hit vetenskapsmän som dämde upp våra floder, byggde massaindustrier och skapade vetenskapliga traditioner åt oss. Med list och envishet kunde folk faktiskt bosätta sig i Sverige.



Det är svensk kultur. Som är en del av den västerländska kulturen. Som i sin tur är den enda kulturen att bry sig om i vår värld. Respekt för förnuft, förmågan till logiskt tänkande och naturvetenskaplig tradition. Att slänga ut präster och förespråkare för menlösa irrläror och istället syssla med väsentligheter. Se på de internationella svenska företagen. Det är ganska listiga grejor som betalat våra pensioner i det här landet.



Såklart blir vissa människor förvirrade i ett så kunskapsdrivet land som Sverige. Kanske känner somliga att de inte alls kan bidra på ett meningsfullt sätt? Då skyller de sin litenhet på oss andra, anklagar oss för kulturlöshet, rasism, kulturmarxism, alkoholism och gud vet all häcksmörja som Breivik och alla andra religiösa fanatiker frustat ihop för att dölja sin egen oduglighet. Och vem vet hur det är att vara en white trash-loser, till slut kanske man måste bli en löjlig tempelriddare för att slippa inse sanningen om sin egen oförmåga?



Ingen fick det här landet till skänks och det kommer alltid att krävas intelligens för att bebo ett så kargt land som Sverige.



Vi kan det.



Det är vår kultur.

2012-04-17 @ 09:49:08
Postat av: Lena

Jöstanes - här brände det till med lite debatt. Bra! Saken tål att diskuteras. Jag tänker så här om vad de större partierna borde göra: Ta ansvar för invandringen genom att göra den mer restriktiv och reglerad. Alla på planeten kan rent utrymmesmässigt ändå inte flytta hit. Dessutom måste alla som redan råkar bo här, oavsett ursprung, kunna ha ett fungerande liv i förhållande till det samhälle vi har. Dvs ha ett jobb, som genererar realistsik försörjning och skatteinkomster för staten, samt ha ett vettigt boende i ickesegregerade områden. När det funkar kan man öppna för inflyttning igen, fast med en gräns för hur många som får komma per år. I nuläget verkar det ju bara vimla in folk utan hejd eller koll! Och nytillkomna som inte tas om hand eller assimileras trivs ju ändå inte här, vilket leder till bråk, brott och elände för samtliga.



Ja, ungefär så tänker jag att de flesta svenskar tänker. Och eftersom de större partierna inte tar sådana funderingar på allvar genom att prata om saken och komma med lösningar, så växer istället SD som parti, eftersom de får monopol på frågan...

2012-04-17 @ 17:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0