Ge hit en dendrit!

Idag har jag varit på Radiumhemmet för blodprov och kuratorbesök. Allt går ut på att man ska må så bra som möjligt i nuet trots allt. Det känns som en ganska menlös och defensiv inställning, tycker jag. Jag är mer intresserad av att bli frisk på riktigt! Så efteråt våldsgästade jag därför en konferens på Karolinska Institutet. Världens främsta cancerforskare träffas och pratar om framtidens cancerbehandling. Jag var såklart inte inbjuden, men gick ändå in och lyssnade. Det var spännande!

Publiken bestod förmodligen mestadels av läkare, forskare och medicinstudenter, så de förstod såklart betydligt mer än jag. För läkarengelskan var bitvis klurig, men jag kunde ändå fatta själva poängen med det mesta. Och det jag speciellt vill höra mer om är dendriter.

Om jag inte hajat helt galet så handlar det om följande: En av dem som fick Nobelpriset senast var en kanadensare som hette Ralph Steinman. Ja, ”hette” för tragiskt nog dog han tre dagar innan priset meddelades. Men det var hur som helst han som upptäckte den här nya celltypen; dendriter. De funkar som en slags överbefälhavare i immunförsvaret när det gäller att avgöra vilka mikroorganismer som ska anfallas och vilka som är vänliga.

Genom att blanda en människas speciella cancertumörceller med dentriter, lär sig tydligen dentriterna att slå ihjäl just den cancertypen. Dessa specialutbildade dendriter injiceras sedan i människan, varpå dentriterna röjer omkring i immunförsvaret och befaller T-cellerna, som är immunförsvarets soldater, att banka skiten ur cancern. Ratatatata – kill the intruders! 

Funkar det? Ja, den här Steinman led själv av den värsta äckligaste cancern man kan ha. I bukspottskörteln. Ett år är vanligtvis max så länge folk överlever efter att ha fått en sådan diagnos. Men Steinman använda sig själv som labbråtta, injicerade dendriter och sin egen tumörtyp och förlängde på så vis sitt liv med en himla massa år.

Vad härligt med smarta människor! Alltsammans ger hopp. Jag vill ha dendriter! Om jag förstår saken rätt så är behandlingen inte sjösatt ännu och kan bli dyr, eftersom man måste ”odla” fram dendritsoppan efter varje individs cancertyp. Men shit vad den verkar smart, human och effektiv!

Istället för att amputera lemmar, cellgiftsbehandla med flintskallighet och tusen plågor som bieffekt, samt stråla folk, som är dagens sätt att behandla cancer, så kan man kanske i framtiden bara få ett par sprutor för att bli frisk!!! Ingreppet sker invärtes, automatiskt och naturligt, eftersom man liksom utnyttjar kroppens egna system. Hoppas att forskarna snabbar på och utvecklar det här, så man kan pröva. Jag ska baske mig smyga in på konferensen och tjyvlyssna lite mer imorgon.    


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ett hekto dendriter tack!

2012-03-08 @ 20:36:22
Postat av: Lenan

Jamen exakt! Ska det behöva vara så krångligt att ta fram? Borde säljas på ICA, tycker jag.

2012-03-08 @ 20:38:38
Postat av: Annan

Fasiken. Hade vi vetat detta hade du fått dendriter istället för dermalogica. Men allt på D verkar bra utom dioter

2012-03-08 @ 22:47:01
Postat av: Lenan

Jepp, dendriter is da good shit, verkar det som.

2012-03-08 @ 23:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0