Ljugbandsbolaget

Livet är tid. Det dyrbaraste för varje människa är alltså tid. Jag var korkad nog att ge en 30 minuter av min tid till Bredbandsbolaget, som ringde och hade någon kundundersökning. Jag svarade därför att jag mailat och ringt dem ett flertal gånger om min fasta telefon, som inte fungerar sedan Bredbandsbolaget övertalade mig att börja använda deras IP-telefoni. Det betyder alltså att min fasta telefon ska funka via modemet, precis som datorn. Säkert jättebra. I teorin. Men i praktiken har ingen kunnat ringa mig sedan jag blev Bredbandsbolagskund och det värsta är att jag inte heller själv kan ringa röstbrevlådan och höra vilka som spelat in meddelanden om att de skulle vilja prata med mig. Bredbandsbolagets motsägelsefulla reklamfilmslåt ekar i mitt huvud när jag tänker på detta. ”Upplev mer med Bredbandsbolaget”. Enligt samma reklamfilm säger de sig också ha Sveriges nöjdaste kunder! Visst. Under pistolhot kanske…

Hur som helst försökte jag förklara detta för mannen från Bredbandsbolaget under den halvtimme han intervjuade mig. Att jag har bredband och telefoni från Bredbandsbolaget. Att räkningarna kommer som dom ska.  Men att tjänsterna inte fungerar och att jag därför ändå inte är nöjd. Nej, dessa svar stämde inte in med hans svarsalternativ. Jag skulle ändå sätta betyg på Bredbandsbolagets varumärke, trovärdighet, reklamfilmer, prisvärdhet och kundservice. Jag försökte förklara att varje krona man betalar för någonting man inte får, alltid är för dyrt, hur lite det än kostar, men inte heller detta besked registrerades med något större intresse. Istället undrade han hur stor chansen var att jag kommer att rekommendera Bredbandsbolaget till bekanta.

Jag svarade att med tanke på att tjänsterna inte fungerar, att mina mail och telefonsamtal om saken inte lett till någon åtgärd, att räkningarna ändå kommer och att Bredbandsbolagets uppkoppling bygger på att man tvingas leva med ett dussintals kabelmeter i sin lägenhet, så kommer jag absolut INTE att rekommendera Bredbandsbolaget till någon som jag anser vara min vän. Den intervjuande mannen blev tyst. Han kunde inte registrera mitt svar. Det måste enligt hans formulär anges i en betygssiffra. Från ett till tio, hur troligt är det att jag kommer att rekommendera Bredbandsbolaget till mina vänner? Noll, sa jag. Ett är det lägsta du kan säga, sa mannen. Då brast det för mig. Skit samma, sa jag. Lyssna nu! Jag får räkningar för tjänster som jag inte får – och ändå ger jag av min tid för att delta i din kundundersökning – och istället för att ta emot mitt klagomål och lova mig en åtgärd så ska du tvinga mig igenom ditt frågeformulär? Hur troligt är det att jag vill uppleva mer av Bredbandsbolaget?

Jag förstår, sa mannen. Jättetråkigt när det blir så här, men nu är det bara en fråga kvar…

Jahaja. Och här sitter jag bland sladdhärvorna med en död telefon. Räkningen kom just. Det brukar gå loss på en fyrahundring per månad. Jag funderar på att skicka en egen räkning tillbaka för mitt deltagande i Bredbandsbolagets kundundersökning. Upplev mer med Bredbandsbolaget. Moahahahahaha...   


Kommentarer
Postat av: Britt-Mari

Köper man en tjänst ska den fungera, punkt slut. Nöjda kunder skaffar fler, borde vara självklart i denna bransch.

2012-03-20 @ 19:44:41
Postat av: Charlotte

Vår tjänst från Telia började inte funka förrän vi startade om hela dosan( smartbox?)

2012-03-20 @ 20:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0