Talibanmatspaus

Ända sedan jag fick det trista sjukdomsbeskedet har jag blivit lite av en taliban vad gäller maten. Från att ha frossat i kött, kaffe, ostbågar, vin, hämtmat och cigg, har jag gjort en fanatisk helomvändning. Jag har slutat röka (fastän bröstcancer uppenbarligen har mer att göra med om man fött barn, ammat etc) och minskat kaffeintaget, hellre valt fisk än kött, samt nästan överdoserat vitaminpiller, frukt och grönsaker och nu unnar jag mig bara ett par glas rödvin i månaden.

Igår fick jag dock nog! Jag passade på att käka sådant jag längtat efter. Det blev filmjölk med russin-Start, rostat vitt bröd med jordgubbssylt och en rejäl portion chokladglass. Mmm… Men idag blir det återgång till talibankosten. Har köpt färsk fisk och ska för första gången mitt liv försöka laga den. Jovisst har jag stekt någon djupfryst laxbit ibland. Men detta är något helt annat. Man ser ju nästan att det har varit en riktig fisk på slamsorna i paketet! Och den luktar otäckt trots sitt bäst-före-datum. Ser verkligen inte fram emot denna procedur. Vill inte ta i de slemmiga bitarna. Ska googla fram något recept och använda stektången, så jag slipper röra fisken...


Kommentarer
Postat av: Nina

nåja en sanning med modifikation det där med ditt grönsaksfria liv: du bjöd mig på fantastiska kronärtskockor på svartviksflingan. du fick mig att återupptäcka denna spejsade grönsak som är en av mina favoriträtter sedan dess. :D

2012-03-20 @ 11:37:19
Postat av: Lena

Ja jäklar - du har rätt! Jag har kanske inte varit så onyttig som jag anklagar mig för? Fast det är väl lätt hänt att dissa sin egen tidigare kosthållning när man ständigt läser böcker med titlar som "The anti cancer diet". Inte en enda liten chipsflaga är tillåten... Kronärtskockor är verkligen magiska. En helt unik smak och design. Fattar inte hur folk kan konservera dem. Då smakar det ju bara filttoffla.

2012-03-20 @ 11:45:12
Postat av: Nina

Jag serverar dem med Mor Ninas Majonnäs. Garanterat hemgjord med nyttigheter som olivolja, äggula och citronsaft. Måste vara bra för kroppen, eller hur?

2012-03-20 @ 14:11:18
Postat av: Nils

Tips: Gnid fingrarna mot rostfritt stål när du hanterat fisk. Stanken försvinner!

2012-03-20 @ 17:30:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0