Virrbollsdementi

Okej. Som Erik mycket riktigt påpekade i en kommentar till föregående inlägg: Jag är en virrboll som inte har koll på den där Assanges förehavanden. Jag trodde att han var i husarrest fortfarande. Ursäkta min okunskap. Men oavsett snubbens hemvist och sexvanor, så gillade jag idén med Wikileaks. Framförallt tycker jag att det är intressant att massmedia väljer att fokusera 100% på upphovsmakarens karaktärsbrister, istället för att uppmuntra det frihetsinitiativ som sajten representerade. Vad säger det om världen och om oss som informationskonsumenter? Kanske vill ingen veta sanningen? Kanske vill de flesta av oss hellre ha en underhållande historia med en knorr, än fakta? Kanske är det inte så att Internet har förändrats, som jag antog i mitt förra inlägg? Vi människor är nog helt enkelt som vi är och alltid har varit. Socialt besatta varelser! Hellre smaskig tårta än nyttig havregrynsgröt och hellre skvallersnask än sanning. Så kan det nog vara… För att få facit till tesen skulle det vara intressant att känna till den globala besöksstatistiken för nyhetssajter som BBC eller CNN i förhållande till sociala sajter som exempelvis Facebook. 
;-)  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0