Drömmen om Degeboda

Jag tittar på hus. Egentligen borde jag hålla mig så nära KS som möjligt, men så här års blir drömmen om ett litet rött hus så stark att jag inte kan låta bli. Skit samma var det ligger. Huvudsaken att det är gammalt, rött med vita knutar, utrustat med gammaldags kakelugn, stor träveranda med mycket fönster, utan grannar och så ska stugan helst ligga nära vatten.

Ja, jag kollar hus efter hus och undrar samtidigt varför. Vad drömmer jag om egentligen? Ett litet torp med en festlig skylt där det t ex står Sunkegården, Löketorp eller Degeboda på? Trots att man vet av alla husägare att just dega och sunka runt är det sista de får tid med på grund av huset? Addera till detta min allergi mot pollen, hö, pälsdjur, gråbo och annat naturligt, så inser till och med en mikrob att ett hus är en mycket dum idé för min del. Och ändå fortsätter jag kolla runt och drömma. Knasigt…

Kanske är det ett ålderstecken? Förr njöt jag av sommar i stan, med osande asfalt, rea i affärerna, glass och fika i parken och middag på någon uteservering för att fnissa åt vilsna turister. Nu får jag istället kväljningar när grannarna börjar grilla på bakgården och spela dunka-dunka-musik med öppet fönster. Jag vill ha tyst, grönt utanför, gräs under fötterna och naturens små skeenden som enda underhållning.

Apropå grannar så måste det ha flyttat in en äkta surpitt i mitt hus. Plötsligt hängde det värsta jag vet i trappen – en handskriven lapp om att folk genast måste sluta röka i sina lägenheter för det sprider sig tydligen in i andras lyor. Jag har inte känt det, men enligt lappskrivaren pyr sig röken in i hans garderob. Avslutningsvis, kanske för att legitimera sin klagan, hade denna gnöliga annonsör satt in en bild från cigarettpaketen, med varningstexten ”Smoking kills”. Jag gillar inte längre rök, men jag hatar lappar från grannarna ännu mer, så jag tog fram pennan och ersatte ”Smoking” med ”Life”. Hahaha! Livet dödar. För folk får ju inte evigt liv bara för att de förföljer och terroriserar rökare.

Och man kan undra vad som händer om samhället lyckas förbjuda folk att använda nikotin. Vem eller vad ska de ge sig på då? Blir det fett och feta personer? Husdjur? Eller parfymer? Ja, jag vet inte VAD det blir, men något blir det absolut, det är jag helt säker på. Folk kan nämligen inte leva utan att få förakta eller mobba något eller någon, så är det bara... Tyvärr.    


Kommentarer
Postat av: Nina

Lappkrig är alltid uppiggande! Har du läst David batras bok, han har samlat sura lappar från lite varstans, väldigt underhållande. Kan du inte hyra ett torp en vecka efter värsta pollensäsongen förresten? Slipper du jobbet med huset, allergierna OCH sura gubben (för det antar jag att det är).

2012-05-29 @ 22:56:14
Postat av: Anette S

Det finns ett rött hus medvita knutar i Blekinge som du säkert kan hyra nån vecka.....Hör av dig bara.

Anette

2012-05-30 @ 16:25:51
Postat av: Britt-Mari

"Folk kan nämligen inte leva utan att få förakta eller mobba något eller någon, så är det bara... Tyvärr".Det är nog så en del människor ser till att överleva själva på alla plan utan att tänka vidare framåt.



Jag drömmer också om den där lilla goa stugan mitt i spenaten ibland, det är så underbart med "spenaten" med växtliv och djurliv.



Hyra en stuga låter kanon, njuta och må och lämna eventuella trassel åt stuägaren ler.



Kram

2012-05-30 @ 22:14:44
Postat av: Lena

Tack för tipset om stugor, raringar! Mitt trubbel är dock att vårdschemat har blivit förskjutet pga sårvätskan i tutten. Jag ska ju strålas, men det går inte börja med det förrän tutten har läkt, slutat vätska och fått en stabil form. Jag kan därför inte planera något för sommaren. Nu ska tutten tömmas en eller ett par gånger per vecka och det blir sjukgymnastik etc. Och sedan, när strålningen väl startar, måste jag geografiskt befinna mig nära KS för att få strålbehandling varje dag i 5 veckor. Retfullt, för jag skulle verkligen vilja vila efter detta tunga halvår.

2012-05-30 @ 23:05:55
Postat av: Nina

jag förstår. och föreslår att du istället hyr en stuga efter strålbehandlingen. spenaten är fantastisk även på sensommaren/hösten. tänk trattisar, tänk brasa, tänk rödtjut och en stor hög med böcker. :-)

2012-05-31 @ 11:02:01
Postat av: Anonym

Den här är också lite rolig! Jag väntar på anstormningen när jag som enda hyresgäst har satt upp ett grönt kattnät på balkongen;).

http://www.argalappen.se/



Tänk dig en hyrd stuga i Degeboda en dag som idag (=nattsvart och höststormar). Inget ansvar och ensam med en kamin och tjocka böcker. Håll ut tills dess och planera åtminstone något du ska unna dig efter behandlingen...

2012-06-02 @ 11:52:35
Postat av: Nils

Lappskrivaren bör konfronteras av någon från brf-styrelsen. Det är juridiskt omöjligt att stoppa rökande grannar. Jag är nämligen själv en surpitt som försökt stoppa mina grannar från att röka på sina balkonger. Just genom att sätta upp olika sura lappar ;-)

2012-06-07 @ 06:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0